EXTRADITION

Wednesday, December 23, 2009 Posted by Azizah Aling

Kebelakangan ini ramai yang mula bertanya apa sebenarnya yang dimaksudkan dengan ekstradisi atau lebih dikenali sebagai "Extradition" di kalangan pengamal undang-undang. Isu ini timbul apabila pihak PDRM ingin membuat permohonan ekstradisi terhadap seorang rakyat Malaysia yang dikatakan kini berada di Negeri Orang Putih.

Ini fenomena biasa rakyat negara ini. Apabila wujud suatu isu baru, istilah baru akan muncul dan masyarakat kebiasaannya akan mengambil kisah kerana tidak mahu ketinggalan dalam arus perbincangan.


Mengikut tafsiran kamus undang-undang Oxford, edisi 5, di muka surat 181:

EXTRADITION: bermaksud The surrender by one state to another of a person accused of committing an offence in the latter. Extradition from the UK relates to surrender to foreign states and is governed by the Extradition Act 1989. There must be an extradition treaty between the UK and the state requiring the surrender. The offence alleged must be a crime in the UK as well as in the requesting state, it must be both covered by the treaty and within the list of extraditable offences contained in the Act itself, and it must not be of a political character.


Maksudnya begini:


1. Jika (A) didapati melakukan kesalahan di negara kita (walaupun belum disabitkan oleh Mahkamah tetapi ia mempunyai merit), kemudiannya (A) melarikan diri ke luar negara e.g. UK, pihak berkuasa tempatan boleh memohon dengan pihak pentadbiran UK untuk mengembalikan semula (A) bagi menjalani proses keadilan selanjutnya.


2. Terdapat syarat yang perlu dipatuhi. Negara kita dengan UK hendaklah mempunyai satu Perjanjian (dikenali sebagai Treaty) dan mempunyai terma-terma tertentu yang dipersetujui kedua-dua pihak. Treaty sangat penting kerana ia menggambarkan kesalingan kedua-dua buah negara untuk terikat dengan perjanjian dan mematuhinya apabila diminta.


3. Kesalahan yang dikatakan dilakukan di negara kita hendaklah juga merupakan satu kesalahan di bawah undang-undang UK.


4. Sekiranya semua syarat dipatuhi, maka ekstradisi boleh berlaku dan (A) secara sah akan dikembalikan ke negara ini bagi menjalani apa-apa proses mellibatkan perundangan negara.

0 comments:

Post a Comment