ANECDOTE 1

Monday, December 21, 2009 Posted by Azizah Aling

Sepanjang Jalan Kenangan

I've been here in 2007


Khamis dan Jumaat lepas, aku berada di Seri Manjung atas urusan tertentu. Kebiasaannya di sebelah pagi meneruskan rutin hari cuti, aku akan ke pasar. Sudah hampir setahun setengah aku meninggalkan Manjung dan Pantai Remis untuk menyambung tugas di Putrajaya.



Pakaian aku sangat selekeh untuk ke pasar sebab aku tak mahu sesiapapun dapat mengecam aku (berhati-hati berdasarkan pengalaman lalu). Aku pakai kain batik dengan T-Shirt lengan panjang lusuh dan tudung mak aji. Dulu kalau nak pergi pasar pun, mesti pergi masa orang tak ada, kena pilih masa. Kekangan kerja yang menyebabkan aku rasa nak meronta-ronta. Susah nak bawa diri bila sepanjang masa sentiasa bersendirian. BORING.



Masa nak beli ketam dan udang (my favourite), aku tanya berapa harga yang adik penjual ni nak bagi. Sekali dia cakap macam ni: "Eh, macam kenal la. Akak kerja di Mahkamah kan. Kakak ni lah yang bagi penjara kat saya hari tu. Akak ingat tak kes dadah tu. Sekarang saya dah lepas. Saya insaf aaa kak.. Terima kasih la hukum saya. Takpe, saya bagi akak setengah harga jekk. Akak nak berapa kilo?"



Hah???? Aduhai.. aku terus tinggalkan stall dia dengan terpinga-pinga. Susahnya.. Terus tak jadi beli, dan ia telah memaksa aku ke tempat lain. Aduhai, mana la aku ingat muka hangpa.. Bukan ada satu kes dalam sehari, apa lagi kes kamu dah makan tahun. Mana la nak ingat. Berapa ramai tertuduh datang setiap hari. Ingatkan dah lama tinggalkan Manjung dan Pantai Remis, aku dah boleh berasa BEBAS setiap kali aku ada hal di sana. Rupanya belum. Tak apa, aku akan bagi masa. Kalau aku pergi lagi 5 tahun dari sekarang, hangpa dah tak cam aku sebab aku dah tua masa tu (maknanya aku masih muda la sekarang ni).. ha ha ha..

0 comments:

Post a Comment