Mulanya di sini

Friday, December 10, 2010 Posted by Azizah Aling

Semoga belum terlambat untuk kuucapkan selamat datang tahun baru 1432 hijrah kepada kalian. Semoga kehadirannya bisa saja memberikan sinar baru, harapan baru, kisah baru, ilmu baru bahkan juga jejak baru untuk melengkapkan satu lagi kepingan hidup sepanjang kembara di dunia.


Bagaimanalah nanti natijahnya di alam sana setelah kepingan-kepingan itu dicantumkan menjadi satu kisah lengkap? Jika aku membaca novel, aku selalu mengharapkan penyudahnya yang indah-indah sahaja. Jika pengakhirannya tidak seperti yang kuharapkan, pasti sekali aku sedih dan mula mereka-reka penyudahnya sendiri. Itu tidak mengapalah. Sekadar novel. Lakaran gambaran dan khayalan citra manusia.


Tidak mampu kubayangkan pengakhiranku di alam akhirat nanti. Apakah penyudahnya seperti yang kuharapkan tatkala kubaca kisah manusia di dalam novel, atau sebaliknya... Hmm.. Moga Tuhan memandu akalku mencari kebenaran, menjaga iman dan memperbanyakkan amalan yang bisa membantuku di alam sana. Dan aku berdoa untuk kalian juga, mudah-mudahan kita semua beroleh husnul khatimah.


1431H - Aku soroti perjalanan yang telah ditinggalkan itu dengan kuntuman senyum yang lebar. Banyak catatan gembira sepanjang semusim yang lalu. Pastinya, aku akan simpan kemas-kemas dalam lipatan kenangan. Banyak perkara yang mendidik diri dan aku bersyukur kerana Tuhan sangat menyayangi aku walaupun adakalanya kakiku tergelincir. Tatkala jejakku tersadung, DIA sentiasa ada untukku, memberikanku sejuta pertolongan sehingga aku bisa bangkit kembali.


1432H - Ada banyak impian dan hajat besar yang mahu aku lunaskan. Mudah-mudahan hajat itu dimakbulkan Tuhan. Ya, tarikannya sangat kuat. Aku mohon doa kalian semua agar apa yang aku impikan ini bisa saja menjadi suatu kenyataan. Amin. Mudah-mudahan semuanya baik-baik belaka. Aku juga doakan semoga hajat kalian juga terlaksana sebagaimana impian. Impian yang baik, pasti saja menjadi kenyataan asal saja kita tidak berputus asa dengan rahmat Allah.


Akan kupintal awan gemawan indah di langit
Untuk kujadikan hiasan hati.
Akan kudendangkan lagu damai buat penghuni dunia
biar kasih sayang itu abadi.
Akan kususun bilah-bilah bahagia menjadi selimut diri.
Mudah-mudahan hati kita terus tersenyum.
Moga-moga dunia ini aman dan tebaran kasturi cinta
terus mengharum.
Tiada dendam, tiada benci tiada murung.



3 comments:

azieazah said...

Aminnnnn...

Moga tahun baru memberikan lebih makna yang membahagiakan...

Azizah Aling said...

Terima kasih kak Azie.
Minta nombor telefon ya.
Saya kehilangan telefon bimbit tempohari.

UglyPooh said...

salam maal hijrah :-)

Post a Comment