Mencanai Hikmah

Wednesday, September 01, 2010 Posted by Azizah Aling


"Andai dapat ku petik buah hikmah yang berjuntai dari tiap-tiap peristiwa yang hadir, alangkah indahnya!"

Memang benar, langkah yang dihayun, terkadang tersadung jua. Bukan tidak pernah cuba berjalan betul, namun batuan di jalanan itu adakala tidak terlihat dek pandangan mata. Barangkali ada butiran kaca halus yang bertaburan, namun atas kelemahan diri, bisa juga kaki ini memijaknya, lantas luka berdarah.


Aku insan biasa, manusia yang senantiasa melakukan kesilapan. Aku bukan malaikat, jauh sekali untuk aku mengaku Aku Insan Hebat! Gentarnya jiwa andai aku dilaknat kelak di akhirat! 'Ujub dan takabbur harus ku lempar jauh-jauh daripada terus mengisi kekosongan hati. Juga dengan duka yang berlebihan. Semua ini adalah santapan yang tidak sihat untuk rohani. Tuhan, aku rindukan rahmat dan keampunan-Mu untuk menampung kelompongan diri yang semakin berbuah lebat agar aku tidak patah semangat merentasi jalan yang tersangat sukar.



Aku menghitung hari, namun bukan saat diri menjadi raja sehari, tetapi jemputan ajal yang sedia menanti. Entah bilakah detik terakhir untukku melihat indahnya dunia yang palsu semata-mata. Aku pernah terbuai dengannya, dan aku tidak mahu kecundang. Aku malu untuk berhadapan dengan Sang Pencipta andai pakaian amalku masih carik di sana sini. Oh! Tuhan, andai masa boleh diputar kembali, pastilah aku memilih untuk tidak sekali-kali berpaling dari jalan-Mu.. Ampunkan daku.



Suluhan iman di dada semakin malap dek dosa yang menggelap. Dalam kesamaran, aku masih mencari ruang kosong untuk jasad kembali segar, jiwa semakin besar dan bunga suluhan iman yang semakin mekar agar aku bisa bangkit berdiri teguh. Ku soroti rentetan perjuangan yang semakin aku tinggalkan. Resah di hati bertalu-talu. Lalu aku bersyukur, dianugerahi sahabat yang sentiasa membahu gagah. Tanpa kenal erti penat lelah, mereka bisikkan padaku, kata berbuah mutiara hikmah! Kata mereka, jangan kenal erti penat lelah, kerana syurga itu indah!

2 comments:

Anonymous said...

Assalamualaikum Saudari Azizah serta sahabat bloggers dan para pembaca sekalian.

Saya dan keluarga Mengucapkan selamat menyambut HARI RAYA AIDILFITRI dengan ungkapan Maaf Zahir Batin Mohon maaf salah silap andai terkasar bahasa, bicara, dan perlakuan.

Berhati-hati di jalan raya. Have a Safe journey!

Cetusan said...

Insan dan hamba yang berusaha dan berdoa.waalaikumsalam..
merendah diri sikap terpuji..
hamba yang tetap mencium bumi..

Post a Comment